Trondheim Tech Port inviterte i dag, sammen med WTW og datterselskapet HelseRespons, til frokost og erfaringsutveksling, i et nytt møte i Innovasjonsnettverket. Her fikk vi høre mer om reisen fra dukkestua, omveier via bakgrunnsbilder på de første mobiltelefonene, til SMS-løsninger og apper som gjør folks liv enklere. For nettopp det ble et bevisst valg på et tidspunkt, å gå bort i fra de kommersielle og unyttige ideene, selv om de kanskje genererte raskere penger. WTW bestemte seg for å satse på faktiske problemer, og løsninger som forbedret folks liv og hverdag. Selv om det kunne bety saktere vekst.

Verdens første mobilett

Men vokste gjorde de likevel. I dag har de mer enn 50 ansatte, og omsetter for 120 milloner kroner. På veien har de håvet inn priser og utmerkelser, og kan skilte med å stå bak verdens første digitale billettløsning på mobil - for Gråkallbanen. Hvem skulle trodd at det var trikken i Trondheim som var først ute med noe så framtidsrettet? De hadde til og med sanntidsoppdatering på hvor i løypa trikken var, allerede i 2009. WTW var også tidlig ute med nettaviser på mobil i Norge, og hadde flere av de store avisene som kunder.

WTW bestemte seg for å satse på faktiske problemer, og løsninger som forbedret folks liv og hverdag. Selv om det kunne bety saktere vekst.

I dag består WTW konsernet av 6 datterselskaper. Mange ideer har vokst seg så store at de har blitt skilt ut som egne selskaper, blant annet HelseRespons, som i dag er medlem i Trondheim Tech Port og HAI-nettverket. De fem andre underselskapene er GoMarina, en betalingsløsning for båtparkering, OneSettle, en fullintegrert betalingsløsning, WTW Software og hardware-selskapet WTW Pos, samt en svensk gren av WTW Software.

Legetime på mobilen

Etter den generelle historien om WTW fikk vi - etter et påfyll i kaffekoppen - en utdypende presentasjon av HelseRespons, av Alexandra Bieliei. Denne reisen startet også med en personlig erfaring av et problem. Trond trengte nye allergimedisiner, og måtte ringe legekontoret. Og det tok sin tid. Da han endelig kom gjennom spurte han fastlegen hvorfor ikke en så enkel forespørsel kunne bli løst på en enklere måte. Og legen var ikke vanskelig å be - og Risvollan legesenter ble WTWs første pilotkunde for SMS-bestilling av legetime.

Inngangspartiet vitner om en leken og kreativ gjeng.

I dag er HelseRespons et eget firma med 11 ansatte som sitter sammen med resten av WTW konsernet. De jobber fortsatt for enklere kommunikasjon mellom lege og pasient, gjennom plattformen PasientPost. Målet er å forenkle kommunikasjonen, og ta ned arbeidsbelastningen for en presset bransje. Sømløse prosesser som hjelper ansatte på legekontorene å sende ut relevant informasjon, på en måte som gjør at den blir mottatt og faktisk forstått.

Dette hjelper ikke bare pasienten, men korter ned helsekøene. Enkelte undersøker viser til at mellom 2 og 8 av 10 pasienter ikke møter forberedt til undersøkelser og operasjoner. I mange tilfeller betyr dette at operasjonen ikke kan gjennomføres, og pasienten rykker tilbake i køen. På tidspunktet dette oppdages er det for sent å kalle inn nestemann, og resultatet er tomme operasjonssaler, og enda en pasient tilbake i køa.

De to timene på morgenen i dag gikk alt for fort, og vi var en inspirert og engasjert gjeng som satt igjen etterpå. Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg tror det var flere enn meg som følte på trang til å gå ut og gjøre verden litt enklere for folk flest.

Om Trondheim Tech Ports Innovasjonsnettverk
Innovasjonsnettverket er et gratis og eksklusivt tilbud til ansatte i Trondheim Tech Ports medlemsbedrifter- og organisasjoner. Vi ønsker å tilby medlemmene en arena hvor man deler og utvikler ny kunnskap, drøfter aktuelle problemstillinger og finner nye muligheter for samarbeid.

Ønsker du mer informasjon om medlemsskap?

Ta kontakt med oss på hei@trondheimtechport.no, så tar vi kontakt.

Dersom du lurer på noe, eller har noen ideer til Innovasjonsnettverket ta kontakt med Espen Halmøy på espen.halmoy@trondheimtechport.no