ESAF (Entreprenørskolens Alumniforening) spiller en nøkkelrolle i å støtte dagens studenter og videreføre en sterk “pay it forward”-kultur. Hvorfor velger alumniene å komme tilbake, og hvilken effekt har det? Vi har snakket med studenter ved ES og alumniene i AUK og ECOnnect om hvorfor dette er så viktig.

Derfor kommer de tilbake

På årets ESAF-helg var Didrik Dimmen fra AUK og Morten Christophersen fra ECOnnect blant de tidligere studentene som vendte tilbake til Entreprenørskolen. Begge har vært gjennom Entreprenørskolen, startet egne selskaper og opplevd oppturer og nedturer i næringslivet. De vender tilbake for å dele erfaringer og støtte nye gründerspirer - noe de selv har stor glede av, sier de.

Didrik Dimmen og Morten Christophersen i AUK og ECOnnect oppdaterer hverandre på Kieglekroa. (Foto: Charlotte Christiansen)

ECOnnect – Grønne energiløsninger i stor skala

Morten Christophersen (ES 2013) er CEO i ECOnnect, et selskap som utvikler innovative flytende løsninger for energieksport uten fast infrastruktur. Morten forklarer hvorfor han kommer tilbake til ESAF-helg år etter år.

– Jeg kommer tilbake for energien, for å mimre, og for å kjenne på skapergleden som finnes her. Det er noe unikt med kreativiteten på ES. Når jeg reiser hjem etter ESAF-helgen, er jeg skikkelig gira – klar for å kjøre på igjen, sier Morten.

Men det handler ikke bare om inspirasjon – det handler også om å gi tilbake.

Når jeg reiser hjem etter ESAF-helgen, er jeg skikkelig gira – klar for å kjøre på igjen.
– Morten Christophersen, ECOnnect

 – Jeg føler jeg har en slags gjeld til ES. Livet mitt hadde vært helt annerledes uten dette miljøet. Vi har gått på mange smeller og lært mye den harde veien, det er verdifull kunnskap for de som kommer etter oss.

AUK – I rask vekst

Didrik Dimmen (ES 2017) var med på å bygge opp AUK, et selskap som gjør det enkelt for folk å dyrke urter og grønnsaker hjemme med stilrene og brukervennlige dyrkekasser. AUK vokser raskt i et konkurranseutsatt marked, med et spesielt fokus på det nordiske markedet. Didrik forteller om hvorfor han er tilbake i ES-bobla.

– Jeg kommer tilbake til ESAF fordi det er fett! Det er inspirerende å se hva som skjer, hvor langt kullene har kommet, og bli kjent med både nye og gamle fjes, sier han engasjert.

Han trekker frem at ESAF-helgen var en viktig motivasjonsfaktor også da han selv var student. 

– Jeg så opp til ESAF-alumni, spesielt folk som Morten og hans kull. Det var motiverende å se hva de fikk til, og delingskulturen mellom oss  er noe jeg alltid har verdsatt, sier Didrik. 

Delingskulturen som skaper vinnere

Både Morten og Didrik trekker frem at ESAF-helgen alltid har vært en viktig del av Entreprenørskolen. Fjerdeklasse organiserer workshops, hvor de får konkret hjelp til sine problemstillinger. Under disse workshopene får studentene ærlige, og ofte tøffe, tilbakemeldinger fra alumni-nettverket. 

– Da jeg var student, var ESAF litt skremmende. Alumniene var harde og tøffe i tilbakemeldingene sine. Det føltes nesten som de ville at vi skulle gi opp. Men det tvang oss til å jobbe enda hardere – og det var bra. Man blir ikke bedre av å bli dullet med, sier Morten i dag.

Workshop for bedriften “Out There" som prøver å endre datingkulturen i dag. (Foto: Lone Bysveen).

– Det er noe helt spesielt med ES-ånden. Jeg sparrer fortsatt med mange av de samme folkene jeg møtte her. Å ha et miljø hvor du får ærlige tilbakemeldinger og rask hjelp, er utrolig verdifullt, tilføyer Didrik.

– I norsk kultur er vi flinke til å hjelpe hverandre uten å forvente noe tilbake, sier Morten. 

– Og ESAF er et perfekt eksempel på det, slår han fast.

Bygger hverandre opp

For studentene i fjerdeklasse på Entreprenørskolen er ESAF-helgen en unik mulighet til å få innsikt og veiledning fra gründere som har gått veien før dem. Preben Andersen, en av studentene som deltok aktivt, forteller om forventningene de hadde i forkant av helgen - og hvordan det faktisk ble.

Preben Andersen. (Foto: Lone Bysveen)

– Personlig ønsket jeg å bli kjent med folk som kan hjelpe meg og teamet vårt videre, samt å utvide nettverket innenfor den entreprenørielle verden. På casenivå var målet å sparre med relevante personer. Jeg gjorde litt research på forhånd for å vite hvem jeg burde snakke mest med, slik at vi kunne bygge videre på samtalene om bedriften, sier Preben.

En ressurs langt utover helgen

Men ESAF brukes ikke bare underveis i helgen – det har blitt en viktig ressurs gjennom hele året.

– Vi brukte ESAF mye i semesteret, og spesielt etter jul har vi ringt alumni for å få innspill og sjekke hypoteser. Vi pitchet idéene våre og fikk ærlige tilbakemeldinger på konseptene. Det hjalp oss med å få en realitetssjekk og forstå hva som faktisk var innafor. Vi ringte hele kull 2023 og 2024 – alle som ville svare, forteller Preben.

Han mener at denne delingskulturen er avgjørende for å lykkes som gründer:

– Det betyr alt i en gründerhverdag. Å lære av feil er essensielt. Hvis alle holdt kunnskapen for seg selv og ikke delte erfaringer, ville vi gjort mye flere feil.

Filiz Emirli presenterer sin case for ESAF (Foto: Einar Fredrik Barth-Heyerdahl)

Filiz Emirli, en annen student i fjerdeklasse, oppsummerer verdien av ESAF treffende:

– Entreprenørskolen sin slogan er «Det er ikke fordi det er lett», men å ha ESAF tilgjengelig og snakke med de som har gått samme vei før deg, gjør det litt lettere.

Deling skaper vekst – hvorfor "pay it forward" er så viktig

De som en gang fikk hjelp, kommer tilbake for å gi videre. Ikke fordi de må, men fordi de vet hvor verdifullt det er. For mange gründere er veien framover preget av usikkerhet, prøving og feiling. Å kunne lære av andres erfaringer, få ærlige tilbakemeldinger og bygge relasjoner med folk som har gått veien før, kan utgjøre hele forskjellen. 

Det er dette som gjør ESAF så unikt: en kultur der ingen sitter på kunnskapen alene, men aktivt hjelper hverandre fremover.

Som Morten Christophersen sier:

– Hadde vi ikke delt erfaringene våre, ville oppstartsverdenen i Norge vært mye mindre.

Å bygge en kultur hvor vi hjelper hverandre, er ikke bare givende, det skaper sterkere selskaper, bedre innovasjon og et mer bærekraftig entreprenørskapsmiljø. 

Denne saken er skrevet i kommersielt samarbeid med Solan Linjeforening - linjeforeningen ved NTNU Entreprenørskolen. Sammen løfter vi Teknologihovedstaden!