Selv om studentene bokstavelig talt befinner seg på næringslivets dørstokk, opplever mange at de to gruppene opererer i hver sine siloer. I dag samlet vi, i samarbeid med Study Trondheim, aktører fra både student- og næringsliv for å diskutere nettopp dette.
Workation oppsummerte problemet godt, med statistikk som viser at 80% av Trondheims studenter egentlig er interesserte i å jobbe videre i regionen etter endte studier, men kun 24% synes næringslivet her er synlig for dem.
Mentorordning, mer samarbeid, og spisset informasjon
Noe av ideene som ble luftet var en mentorordning hvor representanter fra næringslivet kunne være mentorer fra studenter som ikke vet hvilke studievalg som hjelper deres karriere, eller løsninger for offentlige virksomheter som ikke har mulighet til å kjøpe seg inn gjennom linjeforeningenes bedriftspresentasjoner.
Et alternativ som ble lagt fram fra de tekniske studentorganisasjonene er å gå direkte inn i dem som samarbeidspartnere, enten ved hjelp til produksjon eller administrative oppgaver som studentene ikke har vært borte i tidligere - som for eksempel eksportproblematikk. Det ble også belyst at NTNU måtte finne løsninger som kan introdusere bedrifter direkte i undervisningen, som både gir konkrete problemstillinger, men også viser fram det lokale næringslivet på en naturlig måte.
I tillegg fikk næringslivet marsjordre fra studentene om å selge seg selv på en mer spennende måte, og tenke gjennom hvem de sender i møte med studentene, og hva budskapet skal være. Studentene vil ha annen informasjon enn den de kan finne på hjemmesidene, var et gjennomgående tema.
Frokostmøtet belyste gode ideer, og satte i gang viktige samtaler som forhåpentligvis vil bidra til å forme fremtidens samarbeid i Trondheim. Vi håper at dagens diskusjoner bare er starten på en varig og fruktbar dialog.